Meny Stäng

Storhagenbor mars 2017

Lekplatser

Styrelsen har utarbetat ett förfrågningsunderlag och kontaktat 7 st leverantörer/entreprenörer med frågan om att inkomma med förslag till utformning och kostnader för genomförande.

Vi har erhållet 3 anbud och har gjort en första genomgång av dem. Avsikten är nu att ge leverantörerna återkoppling på sina förslag och därefter få uppdaterade anbud. Baserat på dessa avser sedan styrelsen att fatta beslut om vilket anbud som är bäst ur perspektivet bäst lekplatsutformning för bästa pris.

Genom detta förfarande säkerställer vi att professionella aktörer ansvarar för utformningen och montaget så att det inte råder någon tvekamshet kring ansvar och följsamhet gentemot bestämmelser och normer.

Samtidigt är styrelsen mån om att tillvarata medlemmars engagemang och kunskap när det gäller lekplatser och närmiljö och har därför beslutat att efterfråga intresse hos er Storhagenbor, för att ge återkoppling på erhållna förslag inför uppdateringen av inkomna anbud.

 

Styrelsen efterlyser därför nu intresserade medlemmar till att baserat på de inkomma anbuden gå igenom dem och lämna synpunkter på modifieringar för att bäst tillgodose våra önskemål om utformning av våra upprustade lekplatser.

Vi tänker oss att intresserade medlemmar snarast meddelar sitt intresse till någon styrelsemedlem och att styrelsen sedan tillser så att intresserade får underlaget för genomarbetning. Lämpligen träffas man hemma hos någon och går igenom materialet samt föreslår kompletteringar.

Styrelsen kommer sedan att sammanställa synpunkterna och kontakta leverantörerna för uppdatering av sina anbud inför slutligt avgörande av bästa=vinnande förslag.

 

Exempel på lekplatsutformning

Styrelsen har beslutat att informera alla medlemmar om hur den kommande upprustningen av våra två lekplatser preliminärt kan komma att se ut. Dels får medlemmarna därmed en grov uppfattning om hur resultatet kommer att bli och dels kan det skapa ett intresse av att vara med och ge underlag inför den slutliga lösningen.

Förutsättningar

Med avsikten att ”få så mycket lekplats för pengarna som möjligt” har leverantörerna givits information om att bortforsling/deponi av befintlig utrustning efter rivning ombesörjs av medlemmarna. Styrelsen planerar att organisera detta arbetet så snart rivningen är genomförd.

 

Vidare har förutsättningar angivits för att anbuden ska innehålla både levarens av utrustning och montage/anläggningsarbete av ny utrustning, för att säkerställa att ansvaret inte ”faller mellan stolarna” för den slutliga lösningen.

Urgrävning kring nya lekredskap krävs dels för nya fundament och dels för att regelmässigt fallskydd i form av specialsand behöver finnas, till ett djup av 300/400 mm. Eftersom fallskyddet ska vara anpassat till lekredskapet och fallskyddet utgör en betydelsefull kostnadspost, har styrelsen beslutat att en sammanhållen leverans med både utrustning och montage är lämpligast.

Eftersom montaget av den nya utrustningen kräver arbetsmaskiner har styrelsen även beslutat att det medför minst olägenhet och troligtvis inte heller blir fördyrande att den återstående rivningen av befintlig utrustning ingår i leveransen, snarare än ombesörjs i separat regi.

 

Senvinterhälsningar

 

Styrelsen