Beslut på stämman
Oförändrad avgift i sektion 1 (gemensamma anläggningar) och sänkning med 200 kr/år i sektion 2 (garagesamfälligheten) fastslogs på stämman som besöktes av endast 17 medlemmar denna gång. Ekonomin är stabil och vi har lite buffert i våra reservfonder, så bedömningen görs att vi bör klara ett kommande verksamhetsår (utan några ovälkomna överraskningar) utan allvarliga problem. Det är vanskligt att budgetera framförallt för snöröjning och sandning där vädrets makter spelar stor roll, men med tanke på vår buffert så klarar vi relativt stora variationer utan ebb i kassan.
Beträffande skötsel av gemensamt ägda vägar och gräsmattor, fattade stämman beslut om att fortsätta med gräsklippning såväl som plogning och sandning på entreprenad under kommande verksamhetsår. Övrig skötsel inklusive komplettering av plogning, sandning och klippning där medlemmar finner det lämpligt/önskvärt sker som tidigare, dvs av oss själva.
I övrigt är det normal verksamhet som gäller, inga dramatiska eller omfattande projekt, förutom efterarbetet till lekplatserna (se nedan).
Städhelgen 28-29 oktober
Som traditionen föreskriver har vi städhelg helgen före Allhelgonahelgen, i år den 28 och 29 oktober. Som vanligt samlas vi vid respektive lekplats kl. 10.00 och jobbar till kl. 13.00 då vi grillar ”samfälld korv med bröd”, denna gång grillar vi vid grillplatsen vid Södra Atriumvägen (vid övre lekplatsen). Korv, bröd senap och ketchup bjuder samfälligheten på, men andra tillbehör får man ta med sig själv. Som vanligt serveras förfriskningar under arbetet i form av öl, festis och vatten vid respektive grillplatser c:a 11.15 vid övre och 11.30 vid nedre grillplatsen.
Att delta är ett sätt att erlägga en del av medlemsavgiften som värderas till 250 kr/dag. Se alltså till att bli avprickad kl. 10 och att jobba till kl. 13 så att inga missförstånd uppstår.
I år är vi särskilt angelägna om god uppslutning eftersom vi har ett projektarbete framför oss som kräver mångas insatser. De schaktmassor som blev kvar efter upprustningen av våra lekplatser kommer att hanteras dels genom att fylla ut slänten nordväst om Södra Atriumvägen 38 och mot berget bakom redskapsboden vid bollplanen, dels genom att köras ut på gräsmattorna (i mindre högar) utanför Norra Atriumvägen 27-33 och nordväst om Södra Atriumvägen 20. Detta görs av anlitad entreprenör som påbörjar arbetet de närmaste dagarna. Sedan är avsikten att vi gemensamt på höststädningen skyfflar och krattar ut jorden och schaktmassorna på gräsmattorna där vi behöver jämna till eftersom tiden har gjort ytorna gropiga. Slutligen sår vi nytt gräs på de iordninggjorda ytorna
Dessutom behöver vi klippa träd och buskar för nästa säsongs gräsklippning. Det har framförts ett starkt önskemål om att ett antal träd/buskar behöver klippas ut nertill så att man bättre kommer åt med klipparen.
I övrigt går ju höstens städhelg annars mest ut på att förbereda Storhagen inför vintern. Det betyder att vi ska vända på jorden i rabatterna, kratta löv m.m. i samma anda som tidigare. En återkommande viktig uppgift är att se till att snöplogen inte hindras av buskar och träd. Tänk på att grenarna hänger ut och ner ordentligt när de är snötyngda! Plogen behöver också rejält utrymme på höjden. Till städhelgen har styrelsen skaffat käppar som vi hoppas kommer ut på lämpliga ställen så att vi slipper få stora delar av Storhagen bortplogade.
Garagen
Flera av våra garage är i stort behov av underhåll. Det är i första hand panel som behöver bytas ut. Vi räknar därför med att genomföra en garagens helg under våren för att tillse att detta blir gjort.
Tidningscontainer
I enlighet med majoritetens önskemål kommer Styrelsen att kontakta kommunen och meddela att vi inte längre önskat ha containern placerad vid infarten till Storhagen. Detta betyder med stor sannolikhet att den kommer att tas bort eftersom vi inte har förslag på alternativ uppställningsplats på Storhagen.
Styrelsen
Den nyvalda styrelsen har haft sitt första sammanträde och konstituerat sig enligt följande:
Erik Severin- Ordförande
John Jernberg- Sekreterare
Kurt Hellsten- Kassör
Torsten Fagerhäll- Förrådsansvarig, nedre området
Lena Axelsson- Barnombud/festkommitté
Bob Nabb- Garageansvarig, övre området
Petra Liljecrantz- Barnombud/festkommitté
Anläggningsansvaret ligger på hela styrelsen.
Medlemmarna uppmanas att vid frågor i första hand vända sig till den ansvarige
Viktiga dagar i Storhagen 2017-2018
Alla Storhagenbor uppmanas att i sina kalendrar notera följande dagar och tider:
28-29 oktober. Höstens städhelg
18 februari kl 13.00 SM i Bob och pulka.
21-22 april. Vårens städhelg
30 april. Valborgsmässoeld.
20-21 maj. Garagens helg.
26 september. Stämma.
27-28 oktober. Höstens städhelg
Isbana
Ett antal entusiaster tänker åter göra ett försök att få till stånd en isbana i området, under förutsättning att vädrets makter står bi. Alla hugade ombeds hålla koll på och meddela sitt intresse att hjälpa till på facebook-sidan ”Isbanan i storhagen”.
Mörker
Den mörka årstiden har redan kommit vilket gör att det känns naturligt att påminna alla storhagenbor om att hålla sina ytterbelysningar tända under dygnets mörka timmar.
Våra ytterlampor är vår gatubelysning inne i området. Som vanligt rekommenderas lågenergilampor som tänder och släcker sig själva efter mörker och ljus.
Höstliga hälsningar
Styrelsen